Beeld en Brein training

 

 

 

De Beeld en Brein trainingen zijn voor kinderen van 9 tot 12 jaar en jongeren van 12 tot 15 jaar.Met oefeningen, inzicht hoe de hersenen werken en aanleren van geheugentechnieken zal het kind bewuster en effectiever leren.

In beide trainingen wordt bij begrijpend lezen gebruik gemaakt van de kleurmethode in combinatie met de mindmap.

 

Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen. Herkennen van kernwoorden en het kunnen leggen van verbanden is noodzakelijk om een tekst te kunnen begrijpen en dus ook om een tekst goed te kunnen leren. Met behulp van een kleurenpatroon haal je de hoofd- en bijzaken uit een tekst. Zo ontstaat inzicht in structuur van (leer)teksten.

Vervolgens wordt een mindmap gemaakt, die met beeld en taal een overzicht geeft van de inhoud van de tekst. Leren wordt effectiever en leuker. En héél belangrijk: het zelfvertrouwen groeit.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze Beeld en Brein leerstrategie effectief is en een statisch significante verbetering geeft.

 Beeld en BreinSchoolbasis: training voor kinderen 9 tot 12 jaar

In de training voor de kinderen van 9 tot 12 jaar is verder aandacht voor:
* het maken van boekverslagen, werkstukken, spreekbeurten. Voor het opzetten hiervan wordt ook weer gebruik gemaakt van de mindmap. Door het overzicht kan gericht worden geazocht naar informatie en ontstaat als vanzelf de structuur.
het oplossen van redactie- of contextsommen met behulp van kleur
* oefeningen, aanleren van geheugentechnieken en inzicht hoe de hersenen werken

 

Omdat een kind pas goed kan leren wanneer het lekker in zijn vel zit, werkt het kind ondertussen ook aan faalangst, sterker staan, zelfbeeld.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van anderhalf uur in groepjes van 2 kinderen.

Beeld en Brein Leren motiveren voor jongeren 12 tot 15 jaar

In de training van de jongeren van 12 tot 15 jaar is intrinsieke motivatie een belangrijk onderdeel van de training. Pubers willen vaak wel leren  maar weten niet hoe. 
De training bestaat uit 6 bijeenkomsten van anderhalf uur in groepjes van 2 tot 4 tieners en biedt de puber onder andere:
* inzicht in eigen leerstijl
* ontdekken van eigen talenten
* handvatten om keuzes en doelen te stellen
* een effectieve manier om huiswerk te plannen
* intrinsieke motivatie