Visuele disfunctie


Kijken doe je met je ogen, zien met je hersenen: als je iets goed wilt zien moeten je ogen goed samenwerken om tot één beeld te komen (fixeren). Wanneer dit niet goed verloopt spreken we van een visuele disfunctie zoals bijvoorbeeld fixatie disparatie. Dit heeft grote gevolgen voor het kunnen leren lezen, spellen en concentreren. Tegen een kind kun je dan vaak zeggen: “Kijk nou eens goed.” Het kind weet niet beter dan dat het heel erg zijn best doet om goed te kijken naar wat er staat. Bovendien weet het ook niet dat andere mensen een ander beeld zien. 

Kinderen met een visuele disfunctie kunnen teksten op de volgende manieren zien:

Wanneer je moet leren lezen en je ziet de tekst als bovenstaande voorbeelden is het duidelijk dat leren lezen problemen geeft. Middels een visuele screening met de bioptor kan ik signaleren of er mogelijk een visuele disfunctie is. Afhankelijke van de uitslag van het onderzoek verwijs ik door naar Jacob Elzer in Norg, opticien, die verder onderzoek doet. Als het nodig is verwijst hij door naar Johan Schutte (erkend functioneel optometrist, aangesloten bij het FON). Hij doet een uitgebreid onderzoek in de optiek van Jacob Elzer en kan oefeningen geven om de samenwerking te verbeteren en/of een prismabril voorschrijven.
www.elzeroptiek.nl
www.schutteoptometrie.nl